Regler i detalj – hur spelvärlden och mekaniken funkar. Du måste inte kunna allt utantill men om man har lite koll kan det underlätta en hel del.
Utrustning och dylikt beskrivs i Arsenalen och Magiker och deras speciella spelsätt i Magikapitlet.
Alla som deltar är bundna att följa dessa regler och alla former av regelbrott kommer att hanteras av spelledningen.
Sidan är under omarbetning av arrangörsgruppen
Arketyp
Läs om Arketyper, en sorts bred kategori som definierar hur du strider och vilka förmågor du har.
Fångenskap
Läs om vad som gäller vid Fångenskap.
Främling
Främlingen är en nykomling, en okänd person vars färdigheter och förmågor ännu är ett mysterium, men som säkerligen kommer visa dessa inom kort. Läs mer på Arketyp
Fynd och plunder
Fynd är vad vi kallar alla föremål som du hittar, köper, byter eller stjäl in-lajv.
Fynd är inte saker som spelare själva tagit med sig (om inte spelaren själv vill generera spel, i så fall fråga arrangörer) utan bara föremål som existerar i spelvärlden för att användas på ett eller annat sätt i spelet. Läs om olika sorters Fynd under Arsenalen
Plunder är reglerna för hur du får – eller bli av med – fynd mot den tidigare ägarens vilja. Läs mer om plundring.
Karaktären
Varje deltagare spelar en karaktär. Denna karaktär är helt deras skapelse, namn, bakgrund, status, yrke och så vidare. Det är upp till var och en att gestalta den och ge den ett liv i spelets värld efter hur de själva tycker att den skall vara. Rikets förkämpe eller frifolkens försvarare, naturens beskyddare eller ambitiös vildmarkstämjare, ond, god eller mittemellan, valet är ditt.
Vissa saker bestäms dock utav reglerna, de flesta av dessa har med strid att göra. Det är lätt för spelare att lösa allsköns konflikter hur de vill, men när det kommer till vapen och strid behövs ett regelverk för att allt inte ska bli otrevligt.
Så vad består en karaktär av, förutom spelaren och dennes idér? Arketyper, utrustning och förmågor.
Arketyper är en sorts bred kategori som definerar hur du strider och vissa förmågor utöver det. Arketypen bestämmer också vissa saker angående utrustning.
Varje karaktär måste ha en arketyp. Dessa är väldigt definierande för en karaktär, så om du vill byta bör du komma på en ny karaktär.
Krigare
En arketyp – krigaren går under många namn. Som soldat, riddare, rövare, legoknekt eller gladiator.
Lönnmördare
En arketyp – vandrande skuggor, rättfärdiga hämnare, eller bara lömska typer med en förkärlek för att hugga sina fiender i ryggen?
Magiker
En arketyp – magiker är mytomspunna utövare av den uråldriga konsten att bemästra och använda sig av elementens krafter till sina egna syften.
Mäktiga Individer
I en värld full av magi och monster är det inte allt som kan bekämpas med stål. I alla fall inte enkelt. Vissa specielt mäktiga varelser du kanske kommer råka i luven med följer inte de vanliga KP reglerna. Dessa mäktiga individer kan vara allt från troll, vars kött läker snabbare än man kan landa nästa hugg, ärkemagiker fyllda av krafter från bortom slöjan eller kanske riddare klädda i uråldrig magisk rustning.
Precis som vanliga karaktärer har de KP, men deras enorma tålighet gör att ensamma hugg inte räcker för att skada dem. I stället måste man hitta och utnyttja deras svaghet eller gå samman såpass många att man kan nergöra dem på rent antal. Exakt hur många som måste anfalla individen samtidigt beror på hur mäktig den är och man kan inte heller vara säker på hur länge detta stoppar dem utan att man utnyttjar deras svagheter.
Stigfinnare
En arketyp – stigfinnaren använder sin list och sin smidighet snarare än ren råstyrka.
Strid
Läs om grunderna för strid.
Termer
Slå upp återkommande ord och termer som kan vara bra att komma ihåg.