Magi

Uppdaterade magisymboler 240407

Magiker är mytomspunna utövare av den uråldriga konsten att bemästra och använda sig av övernaturliga krafter för sina egna syften. De kommer under många namn. Besvärjare, trollkarl, häxa och shaman. Oavsett namn är de alla fruktade och beundrade världen över för sin sällsynta förmåga och ingen magiker har setts till på mannaminne. Nu talas dock om att en ärkemagiker har visat sig som erbjuder sig att lära ut besvärjelser till alla som visat sig utvalda genom att de funnit de magiska runorna och samlat kraft i det som alltid kallats Gränslandet.
 

Magisystem i Gränslandet

Kasta besvärjelse – Kräver en kraftsten (gamla drakonitstenarna) för att fungera. När du kastat besvärjelsen är komponenten förbrukad och du lämnar den till ärkemagikern eller en guide.

Lära sig besvärjelse – Runor ger en magikerlärling möjlighet att lära sig magi men då det ska vara eftertraktat är den en begränsad mängd runor, en för varje besvärjelse, fem till antalet. För att lära sig en andra besvärjelse krävs två runor, runan kopplad till besvärjelsen samt en till. För den tredje, tre runor osv.

Besvärjelser

Mana Tala sanning – en spelare måste berätta sanningen på en fråga (fungerar inte alltid på guider)

Mana Hela – Hela 2 KP per kraftsten (ej hela rustning eller järnhudspoäng)

Mana Eld-/Frost-/vatten-stenboll – Skada 1/boll och 3 bollar per kraftsten

Mana Järnhud +1 KP i en strid (endast på sig själv).


Mana Pyssling – Magiken blir pytteliten och ingen kan se dig (du sätter dig på huk och kan sedan kila därifrån utan att synas).